Novice

Pridi, Gospod Jezus!

ADVENTNO PISMO 2020

 

Jezusov obraz: obraz Boga in vsega človeštva

 

Dragi sobratje,

 

Jezusova milost in njegov mir naj bosta vedno z nami!

 

Izteka se leto 2020, ki je zaznamovano s tolikim trpljenjem, tesnobo in strahom ter z napovedjo velikega povečanja revščine po vsem svetu, zlasti zaradi COVID-19. Pred nami se odpira obzorje novega leta 2021.

 

V sedanji žalostni stiski – tako kot v vseh časih našega življenja, ki jih spremlja različno močno trpljenje – v nas živi Nekdo, čigar Duh napolnjuje vsak kotiček našega bitja. Vedno je z nami, kamor koli gremo, karkoli že počnemo, vsak trenutek dneva in čaka, da se pokaže, ko mu dovolimo. Vedno nam je pripravljen dati upanje tam, kjer ni upanja, mir tam, kjer ni miru, smisel tam, kjer ni smisla, obnovljeno vero tam, kjer naša vera omaguje, ljubezen tam, kjer nas prevzema sovraštvo. Njegovo ime je – Jezus.

 

Vemo, da je Jezusova oseba v središču identitete Vincencija Pavelskega kot mistika ljubezni, v središču vincencijanske duhovnosti in karizme. Jezus je naš razlog, da smo (raison d’être); njegov način razmišljanja, čustvovanja, govorjenja in delovanja postaja naš cilj v življenju; tudi Jezusova bližina s tistimi, ki trpijo, je vzor za Vincencijevo življenje in za tiste, ki mu sledijo. Vincencij se ni nikoli umikal od trpljenja in od tistih, ki so bili ranjeni. Jezusa je videl v ubogih in uboge v Jezusu:

 

»Ne sodite ubogega kmeta ali revne žene po zunanjosti, tudi ne po duševnih zmožnostih, kajti dostikrat so ti siromaki tako neotesani, da so po obrazu in pameti komaj podobni razumnim ljudem. Toda obrnite medaljo. V luči vere boste spoznali, da nam ti ubogi predstavljajo Božjega Sina … O Bog, kako lepo je, če gledamo v njih to, kar so pred Bogom in če jih spoštujemo, kakor jih je spoštoval Jezus Kristus!« (1)

 

V tem adventnem času bi rad ponudil meditacijo ob ikoni Odrešenika iz Zvenigoroda, in sicer na podlagi razmišljanj patra Henrija Nouwena. Razmišljanje naj bi nam pomagalo, da se poglobimo v Jezusovo navzočnost v tem, kar je iznakaženo. Andrej Rubljov (Андрей Рублёв) je ikono, ki ji pravijo tudi »Mirotvorec« (L’Artisan de paix, Delavec za mir, Ustvarjalec miru), naslikal v Rusiji v 15. stoletju. Bila je izgubljena, vendar so jo leta 1918 odkrili v skednju  blizu katedrale Marijinega vnebovzetja v mestu Zvenigorod v Rusiji. Izgubila sta se njen prvotni čar in natančna dovršenost avtorjevega dela; pravzaprav so ikono našli v zelo slabem stanju, poškodovano in razpadajočo.

 

Henri Nouwen v svoji meditaciji o ikoni predstavi strašno stanje, v katerem je bila najdena.

 

»Ko sem prvič videl ikono, sem očitno imel občutek, da se je Kristusov obraz pojavil sredi velikega kaosa. Žalosten, a še vedno lep obraz nas gleda prek ruševin sveta … Zame ta sveti obraz izraža globino neizmernega Božjega sočutja sredi našega vse bolj nasilnega sveta. V dolgih stoletjih uničevanja in vojn je obraz učlovečene Besede govoril o Božjem usmiljenju, spomnil nas je na podobo, za katero smo bili ustvarjeni, in nas poklical k spreobrnjenju. Dejansko je to obraz Mirotvorca.« (2)

 

Prav trenutno stanje ikone Odrešenika iz Zvenigoroda, poškodovanega in opustošenega Jezusovega obraza, želim predlagati za letošnjo adventno meditacijo. Prilagam podobo ikone in vas vabim, da jo postavite predse kot pripomoček za globlje vstopanje v razmišljanje in kontemplacijo.

 

 

Meditacija ob ikoni Odrešenika iz Zvenigoroda

 

Videti Jezusov obraz pomeni videti obraz Boga in celotnega človeštva.

 

Kaj vidim?

 

  1. a) vidim močno poškodovano sliko
  2. b) hkrati vidim najbolj nežen človeški obraz
  3. c) vidim oči, ki prodirajo v srce Boga in v srce vsakega človeka

 

* * *

 

  1. a) Oglejmo si poškodovano sliko:

 

  • Lep Jezusov obraz nas gleda prek ruševin našega sveta.
  • Vprašuje: »Kaj si naredil z delom mojih rok?«
  • Ikona izraža globoko Božje sočutje sredi našega nasilnega sveta.
  • Spominja nas na podobo, za katero smo bili ustvarjeni, in nas kliče k spreobrnjenju.
  • To je obraz Mirotvorca.
  • »Kjer je mir, tam prebiva Bog.« (3)
  • Ob pogledu na to poškodovano podobo zaslišimo klic: »Pridite k meni vsi, ki ste utrujeni in obteženi, in jaz vam bom dal počitek. Vzemite nase moj jarem in učite se od mene, ker sem krotak in v srcu ponižen, in našli boste počitek svojim dušam.« (Mt 11,28-29)

 

  1. b) Oglejmo si najbolj nežen človeški obraz:

 

  • Iz ruševin se prikaže čudovit Jezusov obraz.
  • Zavedamo se, da se Jezus neposredno sooča z nami.
  • Jezus nas vidi in gleda naravnost v oči.
  • To nas lahko spomni na srečanje Jezusa in Petra po Petrovi zatajitvi.»Gospod se je obrnil in pogledal Petra. Peter se je spomnil besede, ki mu jo je rekel Jezus.« (Lk 22,61)
  • Tako kot Peter se moramo tudi mi spomniti:
  • na svoje preveč samozavestne obljube,
  • na svojo nezmožnost, da jih izpolnimo,
  • na svojo pomanjkljivo zvestobo,
  • na svojo nemoč, ko smo sami.
  • Toda tako kot Petra opozarjajo oči tudi nas:
  • na ljubezen, ki nas nikoli ne zapusti,
  • na brezmejno sočutje,
  • na odpuščanje, ki nam je vedno ponujeno.
  • Ko je Peter začutil, da je Jezusov pogled prodrl v njegovo najgloblje bitje, je spoznal lastno slabost in Jezusovo ljubezen: »Šel je ven in se bridko zjokal.« (Lk 22,62)
  • To so bile solze kesanja in hvaležnosti za tako globoko ljubezen.
  • »Če smo si predlagali, da postanemo podobni temu božanskemu vzoru in v svojih srcih začutimo to željo in to sveto naklonjenost, moramo, pravim, poskušati svoje misli, svoja dela in svoje namene prilagoditi njegovim.« (4)
  • Ikona ni bila naslikana po človeškem vzoru in ni bila izum Andreja Rubljova. Narejena je bila v sveti poslušnosti, da bi se ta način slikanja prenašal iz roda v rod.
  • Pri ikoni najbolj preseneča izrazito modra barva plašča, ki pokriva Odrešenikova ramena.Na grških in ruskih ikonah je Kristus upodobljen z rdečo tuniko in ogrnjen z modrim plaščem.
  • Rdeča barva predstavlja Jezusovo božanstvo.
  • Modra barva predstavlja Jezusovo človečnost.
  • Modra barva Andreja Rubljova je veliko svetlejša kot običajno, da še bolj poudari Jezusovo človečnost.
  • To nam jasneje kaže človeški obraz Boga in Jezusov čar, se mu ni mogoče ustavljati.
  • Pogled na to ikono ne povzroča takega učinka kot druge Kristusove ikone, ki poudarjajo samó sijaj in veličastnost Boga.V tej ikoni sestopi Kristus s svojega prestola, se dotakne našega ramena in nas povabi, da ga gledamo.
  • Njegov obraz ne vzbuja strahu, ampak ljubezen.

 

  1. c) Oglejmo si oči, ki prodirajo tako v srce Boga kot v srce slehernega človeka, v srce vsakega od nas:

 

  • Zaradi Jezusovih oči prinaša ta ikona tako globoko izkušnjo.
  • Jezusove oči nas gledajo naravnost in nas izzivajo.
  • Oči so v središču ikone.
  • Spominjajo nas na besede psalmista: »Gospod, preiskuješ me in me poznaš; ti veš, če sedim ali vstanem; ti prodreš v moje misli od daleč; ko hodim in ko ležim, ti vidiš in na vsa moja pota paziš.« (Ps 138, 1–3).
  • Božje oči nas vidijo v našem najbolj notranjem bitju; Bog nas ljubi s svojim usmiljenjem.
  • »Kam naj se skrijemo, ko bomo videli toliko Božje dobrote na nas? V rane našega Gospoda.« (5)
  • Oči izražajo željo, da natančno pregledajo srce vsake osebe in da jo razumejo.
  • Ta izkušnja iz oči v oči nas privede do osrčja velike skrivnosti učlovečenja.
  • Ko razmišljamo o Jezusovih očeh, vemo, da premišljujemo o Božjih očeh.
  • »Kdor je videl mene, je videl Očeta.« (Jn 14,9)
  • »Mar ne veruješ, da sem jaz v Očetu in Oče v meni?« (Jn 14,10)
  • Jezus je polnost razodetja Boga.
  • Jezus je podoba nevidnega Boga.
  • Prek ruševin sveta vidimo Jezusov obraz, ki ga nikoli ni mogoče uničiti.
  • Jezusove oči prodrejo v notranjost Boga, tako kot prodrejo v srce vsake človeške osebe, v srce slehernega od nas.
  • Pogled na Jezusa nas privede do božjega srca in do srca vsakega človeka.
  • »Poglejmo se v njem in se prilagodimo njegovi volji, ki jo je treba izbrati prej kot katero koli drugo dobro.« (6)

 

RAZMIŠLJANJE IN SOČUTJE STA ENO

 

V nedeljo, 6. decembra 2020, se bo Vincencijanska družina z vsega sveta virtualno zbrala za čas molitve na temo »Združeni v upanju za uboge«.

 

Vse člane Vincencijanske družine in tiste, ki bi se nam radi pridružili, vabim k temu času molitve. Sporočite to povabilo, prosim, tako svojim (vincencijanskim) vejam kot tudi svoji družini in prijateljem.

 

Razmišljanje in kontemplacija Odrešenikove ikone iz Zvenigoroda, ki je tako tesno povezana s tematiko tega časa molitve, nam lahko pomagata, da pri tem še globlje sodelujemo. Naj nas adventna izkušnja privede do notranjega božičnega veselja.

 

Vaš brat v sv. Vincenciju

Tomaž Mavrič CM

generalni superior

OPOMBE

(1) Coste XI, 32 ; Konf. 19, »O duhu vere«.

(2) Nouwen, Henri. Behold the Beauty of the Lord: Praying with Icons [Regardez la beauté du Seigneur : prier avec des icons], Ave Maria Press, 2007, str. 68-70.

(3) Coste IX, 262. Konf. 27, »O medsebojnem spoštovanju in krotkosti«.

(4) Coste XII, 75. Konf. 195, »O namenu MD«.

(5) Coste II, 103. Pismo 475 Bernardu Codoingu v Annecy.

(6) SVP IV, 447; Pismo 1623 Gerardu Brinu CM v Dax.